KU UTUS TINTA BERANI


tanpa ilmu aku rebah
tanpa ilmu aku kelam
tanpa ilmu aku gelita

tanpa ilmu aku terduduk hampa 
tanpa ilmu aku gundah gulana
dunia indah pancaroba
ilmu diperjudi sehingga terjual harga bangsa
penuh penipuan juga kepalsuan
manusia mempersetankan manusia
apatah lagi pada kehijauan dan haiwan
dikala aku bersendiri
ku karang sepi tinta berani
tinta bersalut suara raungan
suara rintihan
suara hentakan
tapi bagai melukut
di tepian denai usang
tidak dihirau bahkan dicerca
oleh manusia yang bercerminkan tatah berlian
disebaliknya penuh bintik hitam keangkuhan
mengaut untung tanpa rasa sugul
tanpa rasa ihsan 
perihal alam saujana 
yang kian di mamah usia
dengarlah rintihan anak watan ini
ubahlah sikapmu wahai bangsaku
selamatkanlah dunia ini dari fana kederhakaan
kembali bersatu manyahut seruan
jangankan berundur dikala kau kekeliruan

2 Disember 2015. 9.12pm. Rabu
 hasil nukilan : syue_upm@pbmp

No comments:

Post a Comment